Is jouw administratie een chaos? Tips om orde aan te brengen

Een geordende administratie is heel belangrijk. Het is niet alleen verplicht om als ondernemer je administratie bij te houden en te bewaren, maar het is ook nog eens heel handig. Als jouw administratie nauwkeurig en up-to-date is, kun je namelijk je bedrijf meteen bijsturen als dat nodig is. Ook weet je wat je kunt investeren en wanneer je dit het beste kunt doen. Een goede administratie heeft dus grote voordelen. Misschien heb je wel nooit zin om de administratie bij te werken, en is je administratie dus een grote chaos. Het is dan zeker de moeite waard om je administratie op orde te brengen. In deze blog geven we je een aantal tips hoe je dit kunt doen.

Een accountant inschakelen

Als je hebt echt niet ziet zitten om de administratie zelf bij te houden, kun je ervoor kiezen om een accountant in te schakelen. Een goede accountant heeft veel ervaring met het op orde brengen en het bijhouden van administratie, dus dit kan een goede keuze zijn. Het voordeel hiervan is dat je zelf geen tijd meer hoeft te besteden aan je administratie. Deze tijd kun je weer besteden aan andere nuttige zaken. Als je op zoek bent naar een accountant, kun je terecht bij Doomen & Quist.

Een goed programma of duidelijke map

Daarnaast kan het helpen om een goed programma te gebruiken voor je administratie. Als je een programma kiest wat goed bij je past en wat je makkelijk vindt werken, zul je merken dat je je administratie een stuk sneller kunt verwerken. Vaak kun je een proefversie van een programma proberen, dus doe dit vooral! Probeer een paar programma’s uit en kies degene die het beste bij jouw wensen past. Zo wordt je boekhouding een stuk makkelijker! Als je je administratie liever op papier bijhoudt, is het ook belangrijk om orde te houden. Maak dan een duidelijke map met tabbladen waarin je alles netjes per onderdeel bewaart.

Automatiseren

Ook kun je tegenwoordig bepaalde processen automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld je zakelijke rekening koppelen aan je boekhoudprogramma. Betalingen kunnen dan automatisch worden verwerkt in het programma. Dit is helemaal handig, want dit kost je helemaal geen tijd! Ook is het voordelig om meteen te kunnen zien welke klanten je netjes op tijd hebben betaald.

Post uitzoeken

Als er post binnenkomt, is het belangrijk om deze meteen uit te zoeken. Laat nooit post liggen en zorg ervoor dat de post meteen op de juiste plek terecht komt. Ook kun je een systeem maken met bakjes, waarbij je de post gesorteerd in verschillende postbakjes legt.

Author: admin

Share This Post On